Samenvatting:
Het belangrijkste doel van ons platform is de kennis binnen een bedrijf of organisatie, Hoge School of Universiteit, Ziekenhuis of Zorginstelling te laten circuleren. Inzicht krijgen in de beschikbare kennis en die kennis uitbreiden en verbreden en altijd terug te vinden voor iedereen die deel uitmaakt van die specifieke gesloten community.
Die kennis is deels natuurlijk al beschikbaar, echter de meest waardevolle kennis, die laatste 20% kennis en ervaring, die willen wij uit de hoofden van mensen krijgen.
Van de specialisten, de seniors in hun vakgebied en dat kan alleen door te vragen en de antwoorden vast te leggen!
Vragen stellen
Durf te vragen als nieuwkomer of gewoon als je iets niet weet en een antwoord nodig hebt om verder te gaan. Veel documentatie zal al beschikbaar zijn over specifieke onderwerpen en disciplines, echter het gaat om die 20% en die bak ervaring van de seniors, de mentoren, die willen wij eruit krijgen en vastleggen.
Om die reden hebben wij dit platform ontwikkeld en hebben wij tools bedacht die erbij kunnen helpen in dit vastlegging en circulatie proces.
Dit vraagt betrokkenheid, vertrouwen en leergierige instelling van alle personen in dit traject:
Willen delen en leren.
Het klinkt zo eenvoudig en toch is het niet zo makkelijk en daar kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen. Een paar zullen wij benoemen;
· Angst, om misschien dom over te komen
· Angst, omdat dit misschien nadelig voor je positie is
· Ego, te trots om te vragen of te delen
· Toegankelijkheid van mensen om de vraag aan te stellen
· Te druk om vragen te beantwoorden, zoek het zelf uit
· Te weinig begeleiding vanuit bedrijf of organisatie
· Aan wie moet ik wat vragen, dus gebrek aan kennis van wie de specialisten zijn
Zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen, waarom het te weinig gebeurd.
Dit willen wij doorbreken met ons platform als uitgelezen hulpmiddel en de beschikbare tools daarbinnen.
Het begint natuurlijk met de medewerking van alle betrokkenen van directie tot werkvloer, de wil om te delen en anderen te helpen in hun proces. Iedereen zonder uitzondering is hierbij gebaat.
Het geeft veel meer openheid en kennis van elkaar en bedrijf of organisatie, het bevordert samenwerking en openheid.
Het blijft natuurlijk niet alleen bij vragen, de antwoorden dienen te worden vastgelegd, anders missen we nog ons doel.
Vastleggen van de antwoorden vraagt discipline en het geven van tijd.
De ervaring die je verkrijgt in de loop der tijd, en dus misschien aanpassingen die een verbetering kunnen zijn willen we natuurlijk ook vaststellen en vastleggen.
Iedereen zal de kennis die hij of zij verkrijgt verder ontwikkelen en als wij er nu met elkaar voor zorgdragen, dat het een gewoonte wordt om die kennis en ervaring te verwoorden en op te slaan in de bibliotheek zijn wij een reuze stap verder.
De voordelen:
A: Kennis blijft binnen het bedrijf en wordt zo door ontwikkeld door eigen kennis en ervaring
B: De kennis willen wij in documenten, blogs of whitepapers vastleggen en opslaan in de bibliotheek
C: Het creëert samenwerking en een open cultuur, zonder angst en met inclusiviteit
D: De directie faciliteert deze mogelijkheden om te delen
E: Iedereen voelt zich betrokken en gezien
F: Direct financieel voordeel, aangezien de kennis blijft circuleren en verbeteren, binnen eigen bedrijf of organisatie. Men hoeft niet elke keer weer het wiel opnieuw uit te vinden.
Nadelen:
A: GEEN of misschien een beetje tijd!
Op deze manier willen werken, moet een gewoonte worden en blijven. De kern voor ieder bedrijf of organisatie;
KENNISMANAGEMENT
Ieder zelf respecterend bedrijf of organisatie zal daar op eigen wijze mee bezig zijn, de een wat meer gestructureerd als de ander.
Wij willen met dit platform, de mogelijkheid bieden om het structureel te implementeren en zoveel mogelijk bedrijven, organisaties en instellingen hiervan gebruik te laten maken.
Een algemeen ingeburgerde manier van denken, delen en werken.
Samen met u willen wij ook leren en verbeteren, zo helpen wij elkaar.